صیغه طلاق طلاق حاکم طلاق خلعی عده طلاق
عده وفات اموال داده شده به زن ظهار

لعان

 

احكام طلاق

 

صيغه طلاق

توافق بر طلاق بدون اجراى صيغه:

سؤال 844 : در حدود دو سال قبل با همسرم به اجراى طلاق توافق كرديم و دادگاه هم فقط بر اساس توافق زوجين با صدور گواهى عدم امكان سازش ، اجازه مراجعه به محضر و اجراى طلاق را به زوجين داده است و قبل از وقوع طلاق بنده خواهان ادامه زندگى مشترك با همسرم شده و از توافق خود و اجراى طلاق منصرف گرديدم . آيا بدليل اين كه زوجين توافق به اجراى طلاق كرده اند بدون وجود سببى كه طلاق را در اختيار زوجه قرار دهد مى توان زوج را اجبار به طلاق كرد و چنانچه به صرف اين توافق غيابى و يك طرفه و بدون اطلاع و رضايت زوج صيغه طلاق جارى گرديده باشد اين طلاق صحيح است ؟

جواب : در صورتى كه شما شخصى را وكيل كرده ايد كه همسرتان را طلاق بدهد و قبل از اين كه عزل وكيل به وكيل برسد او طلاق داد ، طلاق صحيح است ، ولى در صورت دخول به زوجه طلاق رجعى است و اگر عده باقى باشد مى توانيد رجوع كنيد ، مگر اين كه طلاق خلعى باشد ، اما اگر شخصى را وكيل ننموده ايد و بنا داشتيد طلاق بدهيد و منصرف شده ايد نمى توان شما را مجبور به طلاق كرد و اگركسى طلاق بدهد باطل است .

طلاق حاكم

امتناع شوهر از نفقه:

سؤال 845 : در صورت استحقاق نفقه زن و استنكاف شوهر از پرداخت آن آيا حاكم شرع مى تواند طلاق را ولايتاً اجرا كند ؟

جواب : در صورتى كه مستحق نفقه باشد مثلاً خروج او به امر شوهر بوده يا به جهت حفظ نفس بوده حاكم شرع در صورت قطعى بودن آن به شوهر امر مى كند كه يا فعلاً نفقه بدهد و يا طلاق بدهد و الاّ حاكم شرع طلاق مى دهد و اما ندادن شوهر طلبهاى زن را راجع به نفقه هاى سابق ، موجب صحت طلاق نمى شود .

تنفر زن از شوهر:

سؤال 846 : در صورتى كه زن از شوهرش حالت تنفر و انزجار شديد پيدا كرده و در معرض انحراف قرار دارد و از او هم چند سال است كه جدا شده آيا از باب عسر و حرج حاكم شرع مى تواند او را طلاق بدهد ؟

جواب : صرف عسر و حرج موجب صحت طلاق نمى شود .

طلاق زن شيعه از مرد حنفى در دادگاه:

سؤال 847 : من زنى هستم كه مذهب شيعه دارم و با شخصى حنفى المسلك ازدواج كرده بودم ، بعد از مدتى بين ما اختلافى رخ داد و لذا من از شوهرم جدايى را اختيار نمودم چون ايشان مى خواست بچه هارا پايبند به مسلك خويش نمايد
و من راضى نبودم و بچه ها هم راضى نيستند و حالا به خاطر اين سه فرزند جوان نمى خواهم با او زندگى كنم لذا از طريق دادگاه هم طلاق گرفته ام ومى خواهم طلاق شرعى بگيرم . آيا راهى براى اين كار هست ؟

جواب : اگر علت و سبب طلاق دادن دادگاه جهت شرعى داشته باشد مثل آن كه مدتى خرج و نفقه شرعى را نداده و بعد از مراجعه و ابلاغ بازهم نمى دهد و شرايط هم مراعات شده باشد ، طلاق مزبور صحيح است و الاّ بايد از شوهر خود طلاق بگيريد به هر نحوى كه ممكن است و يا اين كه با او سازش كرده و به زندگى خود ادامه دهيد و عقيده بچه هاى خود را قوى نماييد كه حرفهاى پدرشان در آنان تأثير نكند .

طلاق خلعى

مقاربت با زن در عده طلاق خلع:

سؤال 848 : خانمى از شوهر خود طلاق خلع مى گيرد و در ضمن عده ، شوهر بدون قصد برگشت با او همبستر مى شود آيا حكم زنا تلقى مى شود و حد شرعى دارد ؟

جواب : زن مختلعه حق رجوع از بذل دارد و در اين صورت شوهر حق رجوع به زوجيت دارد . و همبستر شدن با او بدون قصد رجوع به مهر و بدون قصد رجوع به زوجيت حرام است و بايد فوراً توبه نمايد قبل از رجوع به حاكم
شرع .

عده طلاق

غير مدخول بها:

سؤال 849 : اگر زنى از شوهر اول خود طلاق بگيرد و بعد از طلاق عده نگه داشته و با شوهر دوم ازدواج كند ولى همبسترى و دخول صورت نگيرد آيا بعد از طلاق دوم عده دارد ؟ آيا طلاق بائن غير مدخول بها محسوب مى شود ؟

جواب : زنى كه قبل از دخول طلاق بگيرد ، عده ندارد و مى تواند بلافاصله شوهر ديگر اختيار كند .

عده زن عقيم:

سؤال 850 : در اين زمان جهت جلوگيرى از باردارى ، رگ مربوط به آن را قطع مى كنند كه انسان داراى اولاد نشود ، هم زن و هم مرد مى توانند اين كار را بكنند ، در اين صورت چنانچه متاركه نمايند آيا زن بايد عده نگه دارد ؟چون نازا مى شود و حامله نمى شود ؟

جواب : در مفروض سؤال چنانچه زن در سن من تحيض (1) باشد بايستى كه عده نگه دارد .

عده وفات

استفاده از عطر در نماز در حال عده وفات:

سؤال 851 : زنى كه شوهرش مرده و در حال عده نگه داشتن است آيا مى تواند بجهت ثواب در نماز از عطر استفاده كند ؟

جواب : عطر زدن براى نماز زينت حساب نمى شود و معذلك حرام است على الاظهر .

اموال داده شده به زن

سؤال 852 : دختر و پسرى قبل از دوسال عقد ازدواج بستند و پس از سه ماه زندگى مشترك اختلاف پيش آمده و در آستانه جدايى هستند آيا طلاهايى كه پسر در اين مدت خريدارى كرده به پسر مى رسد يا به دختر ؟

جواب : اگر طلاها را پسر به دختر تمليك كرده بود نمى تواند از اوپس بگيرد على الاظهر ، ولى اگر تمليك نكرده بود ، مال پسر مى باشد .

ظهار

حكم رجوع به زنى كه ظهار شده:

سؤال 853 : آيا بعد از ظهار و لعان دوباره با عقد جديد مى شود زندگى كرد ؟

جواب : بعد از ظهار ،زن بر مرد حرام مى شود و حق همبستر شدن با او را ندارد ، مگر بعد از دادن كفاره و حليت زن ظهار شده احتياج به عقد جديد ندارد . و اما لعان موجب حرمت ابدى زن مى شود و ديگر به هيچ عنوان حلال نمى شود .

لعان

ادعاى زوج بر زناى زوجه:

سؤال 854 : شخصى به زنش مشكوك است و افراد متفرقه اى در خانه اش تردد دارند و اين زن چند سال است در خانه شوهر بوده و باردار نشده ، ولى از روزى كه افراد غير در خانه او بدون اذن شوهر مى آمدند و قرينه اى هم به دست آمده كه رابطه نامشروع وجود داشته و دارد ، بچه دار شده است ، اكنون شوهر اين زن مدعى است كه اين بچه ها مربوط به من نيستند ، آيا به علم ژنتيك و تشخيص گروه خون مى توان حكم كرد ؟

جواب : بچه شرعاً ملحق به پدر است و اشياء مذكوره در سؤال حجت شرعى نيست ، ولى اگر يقين و قطع پيدا كرد ، مى تواند بينه و بين الله به قطع خود عمل كند و اگر قطعاً نفى ولد نمود يا نسبت زنا داد نوبت به لعان مى رسد و احكام آن در وسيلة النجاه : جلد 2 ص 391 مذكور است ، و طرفين به حاكم شرع مراجعه نمايند .